Facebook INTERNATIONAL TRAPPIST ASSOCIATION
MerkbeschermingMerkbescherming
Login: Pass:

Merkbescherming

Bescherming van de naam 'TRAPPIST'

Wij zijn ons er van bewust dat onze ‘familienaam' een economische waarde heeft (het is niet zonder reden dat producenten van consumptiegoederen zo vaak naar de monastieke wereld verwijzen, die de verbeelding van potentiële consumenten weet aan te spreken). Wij wensen bijgevolg de kloostereconomieën die onze gemeenschappen van levensonderhoud voorzien, te beschermen tegen oneerlijke mededinging.

Reeds vóór de Tweede Wereldoorlog trachtten de trappisten de benaming 'Trappistenbier' te beschermen. De monniken van Orval, die zeer nauwgezet de belangen van de trappisten behartigden, namen een advocaat in de arm en een juridische procedure werd gestart. Vanaf dat moment kunnen handelaren die ten onrechte de benamingen ‘Trappist’ of ‘Trappistenbier’ gebruiken, vervolgd worden wegens oneerlijke concurrentie, omdat deze namen verwijzen naar de oorsprong van het product. Nog explicieter stelt de Rechtbank van Koophandel van Brussel op 6 september 1985: “Het is nu algemeen bekend dat het publiek aan producten die afkomstig zijn van kloostergemeenschappen, en dan bijzonder van de trappistenkloosters, bijzondere eigenschappen omtrent kwaliteit toeschrijft.” Om de consument te informeren over de herkomst en de authenticiteit van deze producten - vooral op de biermarkt bestaan een aanzienlijk aantal merken die zich een ‘religieus’ imago aanmeten zonder uit een klooster afkomstig te zijn - werd de I.V.T. of 'Internationale Vereniging Trappist' opgericht en het “Authentic Trappist Product Label” gecreëerd.  De bieren worden gebrouwen met de "Trappist-gist specifiek voor elk Trappist-bier".

Dit label certificeert niet alleen de monastieke herkomst van het product, maar garandeert tevens dat de verkochte producten beantwoorden aan de kwaliteit en de traditie die haar oorsprong vindt in het leven van een bestaande trappistengemeenschap.

Twintig trappistenkloosters zijn lid van de INTERNATIONALE VERENIGING TRAPPIST (IVT). Alleen deze twintig gemeenschappen kunnen een aanvraag indienen voor de toekenning van het collectief figuratief merk AUTHENTIC TRAPPIST PRODUCT (ATP-label) voor hun kloosterproducten.

Welke producten dragen op dit ogenblik het collectief merk AUTHENTIC TRAPPIST PRODUCT?

  • Trappistenbier en Trappistenkazen van Orval (B)
  • Trappistenbieren van Achel (B)
  • Trappistenbieren en Trappistenkazen van Scourmont-Lez-Chimay (B)
  • Trappistenbieren van Rochefort (B)
  • Trappistenbieren en Trappistenkazen van Westmalle (B)
  • Trappistenbieren van Westvleteren (B)
  • Trappistenbieren, Trappistenkazen, broden, koekjes, chocolade, jam en honing van Tilburg - Koningshoeven (NL)
  • Trappistenlikeuren en Trappistenbieren van Stift Engelszell (AT)
  • Trappistenkazen van Mont des Cats (FR)
  • Trappistenbier van Zundert (NL)
  • Trappistenbier van Spencer (USA)
  • Trappistenbier van Tre Fontane (IT)
Het collectief merk Authentic Trappist Product is exclusief voorbehouden voor de producten op bovenstaande lijst. 
 
Daarentegen mogen alle producten uit de 175 Trappistenabdijen over de hele wereld TRAPPISTENPRODUCTEN genoemd worden. De naam TRAPPIST is een herkomstaanduiding. Buiten de Trappistenkloosters kan niemand deze naam gebruiken, voor welk product dan ook.
 
Welke zijn de 175 trappistenkloosters in de wereld? 
U vindt ze op de site van de Cisterciënzerorde van de Strikte Observantie.
 
Welke 20 trappistenkloosters zijn lid van de Internationale Vereniging Trappist? 
U vindt ze op deze website.